Banevejen |
|
|
I 1854-55 anlagdes Banevejen mellem
byen og den nyanlagte station
på jernbanen Roskilde-Korsør. Banevejen, hvoraf en del
blev anlagt på en
dæmning over Sorø Sø, blev anlagt hen over den ene af de
2 ”Gåseøer” for at få
mest mulig fast grund. Derfor har vejen fået et knæk,
som skilte den egentlige
sø fra et stort sumpet område mellem Sorø Sø og Tuel Sø.
Sorø fik den længste
stationsvej/Banevej i Danmark, knap 2 km. Indtil da
havde byen kun haft
forbindelse med omverdenen gennem byporten, nord ud ad
byen og til hovedvejen.
I begge siden af Banevejen og langs dæmningen blev
plantet 2 rækker træer til marketing
af vejen – især om natten.
Langs vejen – i det sumpede område
blev anlagt et lystanlæg,
kaldt Kählers Park - opkaldt efter vejens grundlægger.
Se mere i ”Jul i Sorø”
2004. Denne park er forlængst tilgroet.
Ved det omtalte knæk på vejen blev i
1880-erne opsat to
lamper, så de vejfarende i nattens mulm og mørke kunne
finde vej. Knækket har
siden fået navnet ”Borgmesterens øjne”. Byens
borgmester gik en aften i
mulm og mørke på vej hjem fra stationen og lige ud i
vandet. Han fik derefter
foranlediget, at der blev opsat de to lamper. De blev
dog først opsat af
efterfølgeren, efter hans afgang. Det blev vægternes
arbejde at passe de 2
lamper. Den
del af vejen, der var nærmest
byen, fik navnet Priorgade, da vejen gik hen over et
stykke havejord tilhørende
Akademiet. Langs Priorgades nordlige side opstod hurtigt
i 1850-erne en række huse
typisk for tiden.
Omkring 1960 steg biltrafikken
voldsomt. Alle skulle have
bil. Alleen på begge sider af Banevejen fra søens
østside og til Stationen blev
fældet. Efter mange forhandlinger med fredningsnævnet
blev nogle af træerne ved
søen fældet, så der blev fin udsigt over søen. Uden for
trærækkerne i begge
sider blev anlagt cykel-og gangsti i 1964. I 2018 blev alle træerne i alleen langs søen ryddet og der blev plantet nye træer – efter en betydelig gave fra A.P. Møller og hustru Chastine Møllers Fond. Træerne var blevet meget medtagne og en del fældet efter 150 år. Billedet er fra før træerne blev udskiftet.
Øst for søen fik vejen i 1955 endnu
et knæk, da man ændrede
Banevejens linjeføring og skabte en ny vej, kaldet
Skælskørvej. Samtidig blev der
lavet en ny bro til banen, og vejføringen forbi
stationen blev nedlagt og omdannet
til en viadukt til fodgængere. Også i Priorgade skete
store omlægninger. Træerne
langs vejens sydside – langs med Akademiet – blev
fældet, og der blev bygget et
stort kampestensgærde – også de små pyntelige haver
foran husene forsvandt i
”bilismens hellige navn”. Tillige blev hjørnet over for Klosterporten gjort bredere ved nedrivning af huset ”Sibberns Hjørne”.
Lokalhistorisk arkiv i Sorø 2019. |
Relaterede emner: Priorgade |