Bådfarten på Sorø Sø |
|
|
I 1800-tallet var der en livlig
trafik på Sorø Sø af robåde,
sejlbåde, joller, og pramme mellem hinanden, på vej mod
Parnas eller blot en
tur på søen. I 100 år fra 1870-1970 sejlede tillige
turbåde over søen. Fra 1870
fik Lunges jernstøberi i Priorgade tilladelse til at
bygge en båd med jernskrog
til at sejle fra Akademihaven til Parnas. Den 9m lange
båd fik navnet Ægir. Ægir
kom til at sejle til Parnas – ikke daglig – men
hver weekend. I 1902
blev den solgt til Parnasselskabet. Selskabet sørgede
også for at båden havde
et sted at være om vinteren. Få år efter kom der endnu
en turbåd, Ran. Fra omkring 1930 købtes en ny båd,
dobbelt så stor. Den fik
navnet Gerda. Der blev problemer med at skaffe benzin
under krigen. Man
forsøgte med ”ro-hold” af stærke unge mænd, men det blev
ingen succes. Der blev
indlagt elektromotor i bådene. Der var et stort behov
for bådene. Folk havde
ingen bil og ofte heller ikke en cykel med dæk på. Fra
maj 1945 og et par
årtier frem blev gyldne år. Så ebbede det ud. Folk fik
bil. Sidst i 1960erne
var det mest skoleudflugter. I 1969 – efter 99 år – sank den en
nat ved Parnas. Året
efter brændte Parnas efter et lynnedslag, og så var det
slut med den sejlads. I 1997 forsøgte man at genoplive ideen. Det lykkedes at finde en båd til 76 personer. Ideen blev en succes og båden sejler stadig om sommeren hver onsdag, lørdag og søndag. Sorø Lokalhistoriske arkiv 2019. |