Akademihaven |
|
|
Kong Fr. II planlagde og begyndte
bygning af veje beregnet
til færdsel for den kongelige husholdning. Kongen og hans
store følge af
administration rejste fra sted til sted (slot eller
herregård) hver sommer. Det
var dog ikke veje, som vi kender dem i dag, men ryddede
spor eller grusveje,
som ikke måtte benyttes af andre. Langs vejene byggedes
huse til personer, der
sørgede for, at ikke andre end den kongelige husholdning
benyttede disse veje.
Et af huse, som Chr.IV beordrede bygget i 1640, ligger der
endnu, hvor
Møllerenden løber ud til Tuel sø (det ligger meget lavt i
forhold til i dag).
Den først ansatte, hr. Vendelboe, har givet navn til
stedet. Kongens vej fortsatte mod Sorø Smalsø
og over Kongebroen,
som antagelig blev færdig i 1623. Indtil da har vejen antagelig gået over
Heglinge Bro og op
til Pedersborg, antagelig langs søens vestside og ud til
Slagelsevej ved ”Stormshuset”
nær Haugerup. Derfra videre mod Slagelse/Antvorskov
(kongelig bolig på denne
tid). Med enevældens indførelse efter 1660
samledes
regeringsførelsen i København og kongens store
rejseaktivitet mindskedes.
Hermed ophørte vejenes vedligeholdelse og de kunne nu
benyttes af alle. De blev
grundlaget for de senere hovedveje. Kongens veje var nogen steder det samme
som hærvejen, men
ikke altid. Hærvejen havde flere steder sit selvstændige
forløb, f.eks. ved Haraldsted.
Vi ved også at svenskerne på deres vej mod København i
1650-erne nedbrændte gården
Ørnstrup nær Broby. Der tegner sig dog et par forløb over
Sjælland. Alfarvejen fra Ringsted delte sig mod
vest i flere retninger
syd om Sorøsøerne. De fulgte terrænet og undgik fugtige
steder. Af og til
skiftede de forløb. Fra Ringsted over Sigersted-Alsted,
Vester Broby (med
Kongsgården), Suserup, Lynge-Eskildstrup (med Kongskilde)-
og mod Storebælt. Fra Ringsted-Fjenneslevmagle-Sasserbro
(med Tuel å)-Ørnstrup
nord for Lynge-Nyrup skov-Rødeng-Borød Flinterup og mod
Vedbysønder. Sidst i 1700-tallet blev vejnettet
ændret med en kørebane i
midten og grusvej på begge sider til gående og ridende
trafik, samt yderst
træer, til at markere vejen og til beskyttelse mod solen. Se også ”Jul i Sorø” 2007. Sorø Lokalhistoriske Arkiv 2019. |