I de sidste årtier af 1700-tallet
anlagde man nye gennemgående
veje efter lige linjer. Den første vej gik fra København
til Fredensborg.
Derefter vejen fra København over Roskilde - Ringsted –
Sorø - Slagelse (Antvorskov)
til Korsør.
Vejen fra Roskilde til Korsør er en
strækning på 9 mil (ca.
68 km) og der skulle bygges 12 broer og 94 stenkister –
ikke broer af træ.
I nuværende Sorø kommune (2019)
byggedes 2 broer – ved Krebshuset
og ved Sorø Smalsø (Kongebroen).
På vejen mellem Roskilde og Korsør
blev der fra 1790
oprettet 10 helmilesten og 10 halvmilesten – alle med
Chr. VII’s monogram. Den
ene af disse milesten står lige vest for Albertikrydset
på Slagelsevej. I alt
kan man i Sorø kommune se 6 milesten på deres
oprindelige pladser. Det er 8 ¾,
9, 9 ¾, 10 og 10 ¼.
På stedet, hvor 9 ¼ mil stod, står nu
en 70-km-sten.
Indførelse af metersystemet skete i Danmark i 1907.
De første milesten blev hugget i
norsk marmor, som har det
vanskeligt med det danske klima mellem frost og tø. Kun
få er endnu tilbage i
norsk marmor, deriblandt stenen nær Albertikrydset.
Fra 1786 blev det indført, at der
skulle betales bompenge
ved hver mil. Her skulle kørende og ridende betale pr.
mil – undtagen ansatte i
statens tjeneste. Der har således været bom og bomhus
øst for Fjenneslev og nær
ved Albertikrydset. Denne funktion ophørte i 1854.
Kilde bl.a. Historisk forenings for
Vestsjælland. Årbog 1918